Thursday, April 23, 2020
Taxi Driver Analysis free essay sample
Scorceseà makesà fewà attemptsà toà particularizeà theseà themesà toà Travisââ¬â¢sà surroundings,à insteadà requiringà theà audienceà toà harborà theà sameà vagueà senseà ofà generalà filthà thatà plaguesà hisà protagonist. Despiteà itsà apparent à rejection à of à generic à convention, à Taxi à Driverà is à not à without à stylistic à and à thematicà precedent. Filmà noir,à aà styleà ofà filmà dominantà roughlyà fromà theà earlyà fortiesà toà lateà fifties,à alsoà features à expressionist à photography à that à captures à morally à and à psychologically à unstable rotagonistsà makingà theirà wayà throughà darkà andà corruptà cities. Generally,à theseà filmsââ¬â¢Ã heroesà wereà rough,à ââ¬Å"hardà boiledâ⬠à detectives/investigatorsà tornà fromà theà pagesà ofà dimeà novels . Asà theà styleà ofà filmà noirà evolved,à ââ¬Å"Hollywoodà lightingà grewà darker,à charactersà moreà corrupts,à themesà more à fatalistic,à andà theà tone à moreà hopelessâ⬠à (Schrader à 1972). Later,à theà protagonistsà andà theà worlds à they à inhabited à grew à increasingly à chaotic, à until à the à characters, à settings, à and à themesà ceasedà toà beà identifiableà asà filmà noir. Films,à likeà Chinatownà (Polanskià 1974)à revivedà manyà ofà the themesà ofà filmsà noir,à butà stoppedà shortà ofà seriouslyà employingà theà stylisticà trendsà ofà theà earlierà films. According à to à John à Cawelti à (1979), à Chinatown à is à a à genericallyà transformed à film à noir,à consciouslyà adaptingà certainà elementsà fromà anà precedingà styleà orà genre,à andà recastingà themà withà aà degreeà ofà selfà consciousness,à orà evenà parody. Inà muchà theà sameà wayà thatà Chinatownà pastichesà theà plotsà andà thematicsà ofà manyà filmsà noir,à Taxià Driverà borrowsà manyà ofà filmsââ¬â¢Ã stylisticà features,à changesà theirà storiesà toà fità aà contemporaryà society,à andà evenà turnsà toà thoseà artisticà movementsà whichà anticipated à and à influenced à the à initial à development à ofà film à noir. Taxi à Driver,à then,à isà aà radicalizedà filmà noir,à aà workà ofà noirà likeà cinematographyà whichà masksà theà lingeringà tracesà ofà order,à stability,à orà meaningà leftà overà fromà theà noirà worldsà ofà theà lateà 1950s. Theà filmà seeksà outà the à limits à of à characteristically à noir à subjects à like à corruption à and à lossà ofà identity, à and à findingà none,à continuesà whatà 1950sà noirà began,à expressingà theà limitlessnessà ofà theseà subjectsà throughà styleà andà theme. Paulà Schrader,à whoà wroteà Taxià Driverââ¬â¢sà screenplay,à outlinesà hisà viewà ofà filmà noirà inà hisà essayà ââ¬Å"Notesà onà Filmà Noirâ⬠à (1972). Combiningà Schraderââ¬â¢sà notesà withà Caweltiââ¬â¢sà theoryà ofà genericà transformation,à weà seeà that
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